Header magnos mobile
Een duidelijke kerndoelstelling zorgt voor meer commitment van klanten en collega's
Columns & artikelen
Proxyclick visitor management system s86WhGhp25Y unsplash

In dit blog duiken we in een onderzoek, uitgevoerd door EY en Harvard Business Review (https://www.ey.com/en_nl/purpose/why-business-must-harness-the-power-of-purpose) én geven we handvatten om je DNA tastbaar, voelbaar en herkenbaar te integreren in al je marketing- en communicatie-uitingen. Kom je er niet uit? Bel ons vooral even! 

Csm EY  hoogste doel  power of purpose bb15cd4ee5

''Bedrijven met een helder hoogste doel verdienen meer geld, hebben meer betrokken medewerkers, meer loyale klanten en zijn beter in innovatie en verandering.''

Bovenstaande stelling vloeit voort uit het gevoel dat mensen onderdeel kunnen zijn van iets groters dan henzelf. Dit leidt tot meer creativiteit, betrokkenheid en bereidheid tot samenwerking en uiteindelijk succesvollere bedrijven volgens Harvard Business School professor Rebecca Henderson. Bij mensen die een gezonde financiële situatie hebben, zou die voldoending minstens zo belangrijk zijn als salaris in hun werk. 

De commerciële cijfers liegen er ook niet om. Bedrijven met een helder omschreven hoogste doel en DNA, groeien een behoorlijk percentage harder dan bedrijven zonder duidelijke “purpose”. Volgens Harvard Business Review hebben, van de bedrijven die meer dan 10% per jaar groeien, 58% een helder omschreven hoogste doel tegenover 42% bedrijven die dat niet hebben. Ook zouden bedrijven met purpose succesvoller zijn in geografische groei, het lanceren van nieuwe producten, bedrijfsaankopen en fusies, leiderschapsveranderingen aan de top, en het doorvoeren van enorme bedrijfstransformaties.

''Wanneer ik geloof wat jij gelooft ontstaat er een menselijke band.''

Gezamenlijk geloof in dezelfde waarden en normen binnen een bedrijf leiden tot eendracht, vertrouwen en collega’s die veel voor elkaar over hebben. Identiteits- en bedrijfscultuur guru Simon Sinek onderbouwt dit statement met Martin Luther King’s bekendste uitspraak. Martin zij niet: “I have a plan”, maar “I have a dream”. Grote leiders inspireren tot actie door in te spelen op emotionele waarden en normen, op herkenbare karaktereigenschappen, op gezamenlijk geloof. Niet op praktische, financiële en operationele doelen.

Bekijk een van Simon Sinek's beroemdste speeches over leiderschap hierbeneden.

Implementeer je DNA en hoogste doel in alle commumicatie: intern én extern

Apple communiceert niet door te zeggen: “wij maken fantastische computers”. Ze zeggen: “wij geloven in mensen die anders durven denken”. Een totaal andere claim, die direct hun doelgroep duidelijk maakt en het mogelijk maakt om je te identificeren met het bedrijf of merk. Tevens maken ze helder welke werknemers wel of juist niet bij Apple passen. Een sterk merk ontstaat als alles wat je zegt, doet en laat zien dezelfde associaties opwekt. Dat is niet alleen weggelegd voor grote internationale organisaties. Elk bedrijf kan inspireren door het hoogste doel zichtbaar en voelbaar te maken. Maar hoe doe je dat dan? Met een missie-/visiestatement, de Golden Circle, kernwaarden? Er zijn talloze manieren om DNA inzichtelijk en begrijpelijk te maken. Magnos ontwikkelde het Trinitas Valor Model: een methode die zowel compact als compleet is én makkelijk te implementeren is in alle interne en externe communicatie.

Ontdek het Trinitas Valor Model

Een duidelijke kerndoelstelling zorgt voor meer commitment van klanten en collega's

In de wereld van marketing en communicatie hoor je veel over bedrijfs-DNA, cultuur, je ''why'' of je missie en visie statement. Vaak wordt dit met gebakken lucht ingevuld. Maar wanneer je het goed aanpakt, zul je zien dat je niet alleen commercieel profiteert.

Jongen thumbs up v2

Jouw route naar aantrekkelijk
werkgeverschap start hier

Laten we kennismaken.

Eerst even bellen of mailen? Dat mag ook!

077-30 30 500 of
info@magnos.nl

Wij komen het liefst op locatie kennismaken.

Maar begrijpen dat je soms laagdrempelig 
wil kennismaken.