
Tevreden medewerkers zijn vaak de stille meerderheid: ze draaien mee, doen wat gevraagd wordt en leveren prima werk. Maar zelden zetten ze de boel in beweging. Want tevredenheid is passief. Het is het verschil tussen “ik vind het wel oké hier” en “ik ga hier elke dag vol energie voor mijn team en missie.”
Werkgeluk daarentegen is actief. Het is de brandstof voor eigenaarschap, initiatief en innovatie. Medewerkers die werkgeluk ervaren, stellen vragen, zoeken verbetering, nemen verantwoordelijkheid en inspireren anderen. Ze zijn niet ‘tevreden’, ze zijn betrokken, vitaal en onweerstaanbaar waardevol.
Dus organisaties die sturen op tevredenheid krijgen precies wat ze vragen: medewerkers die ‘het wel best vinden’. Wil je echte impact? Stop dan met meten of mensen gelukkig zijn, en begin met bouwen aan een omgeving waar mensen gelukkig kunnen worden. Wil je meer weten over hoe je werkgeluk meet of (liever nog) verbetert? Geef ons dan ff een belletje en we helpen je werkgeluk rocken!
“Als medewerkerstevredenheid je hoogste doel is, mik je eigenlijk op ‘niet klagen’ in plaats van op ‘floreren’.”