Header magnos mobile
Het Trinitas Valor Model toepassen voor je eigen team of organisatie
Columns & artikelen
Card trinitas valor model

Drie voorbeeldjes

Je zult zien dat verschillende kerneigenschappen leiden tot een compleet ander DNA met ieder hun eigen associaties. Drie kerneigenschappen geven gezamenlijk een sterk beeld van bedrijfscultuur of een merk. Geef elk van die kerneigenschappen een aantal hulpwoorden om de lading nog beter te dekken, en je creëert een merkvocabulair dat al jouw tekstuele communicatie onlosmakelijk verbindt aan je bedrijf of merk. Hieronder drie voorbeeldjes van hoe het model, ongeacht het product of de dienst, direct merkassociaties koppelt.

Voorbeeld 1: Meesterschap, authenticiteit, prestige

Voorbeelden Trinitas Valor model Tekengebied 1 kopie

Deze drie kerneigenschappen zullen je gelijk richting een exclusieve merkbeleving sturen. Denk aan een meubelmaker, een kunstenaar, juwelier of bijvoorbeeld een maker van exclusieve schoenen. 

Het combineren van de kerneigenschappen leidt tot de externe waarden geloofwaardig, luxueus en erkenning. Dit bedrijf levert door meesterlijke kwaliteit en door dicht bij henzelf te blijven een hoop geloofwaardigheid. Ook hun klanten zullen zich gemakkelijk met de producten kunnen identificeren. Meesterschap en de drang naar prestige levert een luxueuze ervaring voor de klant op. Authenticiteit en de drang naar prestige levert erkenning op voor je eigen werk.

De kerndoelstelling voor dit bedrijf is: Niets mag mooier zijn dan ons eigen product. Het bedrijf zoekt vakidioten die alleen met het allerbeste resultaat genoegen nemen. Naar de buitenwereld worden de producten in de top van de markt weggezet. Het bedrijf is gedreven om elke dag mooie dingen te maken.

Voorbeeld 2: Vrolijk, consequent, waakzaam

Voorbeelden Trinitas Valor model Tekengebied 1 kopie 2

Deze merkbeleving zou je je voor kunnen stellen bij bijvoorbeeld een zorginstelling, een penitentiaire inrichting, of een hondenasiel.

Het combineren van deze kerneigenschappen leidt tot de kernbeloften respect, zorgzaam en structuur. Een altijd vrolijke maar toch consequente benadering zal leiden tot wederzijds respect. Consequent en waakzaam zijn leidt tot structuur in iemands leven. Vrolijk en waakzaam zijn, zorgt voor een zorgzame houding ten opzichte van bijvoorbeeld cliënten.

De kerndoelstelling voor deze organisatie: Elke dag het beste uit je mogelijkheden halen. Dat geldt voor zowel de medewerkers als degenen voor wie ze zorgen.

Voorbeeld 3: Direct, avontuurlijk, doelgericht

Voorbeelden Trinitas Valor model Tekengebied 1 kopie 3

Deze kerneigenschappen zouden kunnen passen bij een conversiegerichte organisatie: denk aan een werving- en selectiebureau, een bedrijf in leadgeneratie of een makelaarskantoor.

Mensen met directe communicatie en een avontuurlijke instelling zullen zorgen voor vernieuwing. Directe communicatie met een doelgerichte mindset leiden tot daadkracht. Avontuur en doelgerichtheid leiden tot focus. Drie kernbeloften die waardevol zijn in een conversiegerichte organisatie waar het van belang is om te scoren.

“Scoren geeft de grootste voldoening” is dan ook de kerndoelstelling van deze organisatie. Hier werken mensen bij wie het proces altijd ondergeschikt is aan het resultaat. Het maakt niet uit hoe, als het maar goed gebeurt!

Toepassen in interne én externe communicatie

Stel, je hebt je hoogste doel duidelijk. Hoe zorg je er dan voor dat je DNA gaat leven binnen en buiten je organisatie? Allereerst: maak het zichtbaar. In je pand, op de bureaubladachtergrond van collega’s, in je ochtend stand-up meetings of waar dan ook. Zorg dat iedereen elke dag direct of subtiel herinnerd wordt aan je belangrijkste gezamenlijke doel.

Ook in sollicitatieprocedures en functioneringsgesprekken komen de kerneigenschappen van pas. Koppel KPI’s aan de kerneigenschappen en kernbeloften en maak meetbaar hoe direct, avontuurlijk, zorgzaam of authentiek iemand is. Hiermee maak je niet alleen functioneren gemakkelijk bespreekbaar, maar maak je ook helder welke mensen goed en welke mensen minder bij jouw bedrijf passen.

Maak je DNA ook zichtbaar in bijvoorbeeld je huisstijl of tekstuele stijl. Een lading hulpwoorden bij de kerneigenschappen helpt je om teksten aan te laten sluiten bij je merkbeleving. Tot slot geeft een helder bedrijfs-DNA goede richting voor conceptdenken. Het zorgt dat alles wat je doet, zegt en laat zien dezelfde associaties opwekt, in plaats van dat al je uitingen als los zand aan elkaar hangen. Volgens ons is dat de basis voor zowel een sterk commercieel merk, als een sterk employer brand.

Het Trinitas Valor Model toepassen voor je eigen team of organisatie

Het Trinitas Valor Model maakt gebruik van kerneigenschappen, die iedereen in de organisatie zou moeten bezitten. Als je die eigenschappen van mensen combineert, resulteert dat ergens in: kernbeloften; oftewel, hetgeen je levert aan collega, klant en omgeving. In het midden van het model staat de “purpose”, “why” of lekker op zijn Nederlands: de kerndoelstelling. Waar staan we ’s ochtends voor op? Wat drijft ons? Waar worden onze collega’s en klanten gelukkig van en waarvan niet?

Jongen thumbs up v2

Jouw route naar aantrekkelijk
werkgeverschap start hier

Laten we kennismaken.

Eerst even bellen of mailen? Dat mag ook!

077-30 30 500 of
info@magnos.nl

Wij komen het liefst op locatie kennismaken.

Maar begrijpen dat je soms laagdrempelig 
wil kennismaken.