
Er gaat geen dag voorbij of er verschijnt wel een nieuwsbericht over de arbeidsmarkt.
Of het nu gaat over arbeidsmigranten, lage instroom voor technische opleidingen of de vergrijzing, als organisatie is het lastig om een overall beeld te scheppen.
“Soms is het goed als je op een confronterende manier met de neus op de feiten wordt gedrukt. De bewustwording om personeelsbeleid tot een prioriteit te maken, is wel overgekomen!”
“Arbeidskrapte, arbeidskrapte. Het zal zo’n vaart toch niet lopen?!?!
Niet iedere organisatie of niet iedereen binnen een bepaalde organisatie ervaren de urgentie om te anticiperen op de arbeidsmarktontwikkelingen.
Middels een op maat gemaakte presentatie werden de toehoorders op een interactieve manier wakker geschud en geconfronteerd met de trends en uitdagingen die de komende jaren op ons afkomen.
In de tweede deel van de presentatie werden de deelnemers aan de hand van het eigen ontwikkelde HEBPIE-model pragmatisch meegenomen in alle facetten van aantrekkelijk werkgeverschap; van werkgeversimago tot het creëren van ambassadeurs. Dit alles aan de hand van voorbeelden, fuck ups en praktische tips.
Door de presentatie hebben een zaadje gepland bij iedereen op een eigen manier. Vervolgens kan men direct aan de slag met het optimaliseren van hun werkgeverschap om maximaal de bedrijfsdoelstellingen te kunnen verwezenlijken.
De break-outsessie voor maximale impact
Luisteren en inspiratie opdoen bij de presentatie is leuk, maar dat ging MKB-Limburg niet ver genoeg.
De presentatie hebben we verlengd middels een break-out sessie. De deelnemers werden verdeeld in groepjes van 5 personen die allemaal aan de slag gingen met een eigen thema. Aan de hand van stellingen werden thema’s zoals ‘Generatie Z binnen jouw organisatie’ of ‘Werving 2.0’ bediscussieerd en kwam de groep uiteindelijk tot mooie eindconclusies.
Deze eindconclusies werden vervolgens plenair gedeeld en getoetst. Zoals je mag verwachten van MKB-ers werden de thema’s nog eens positief, kritisch tegen het licht gehouden en voorzien van menig praktijkvoorbeeld.
“Men kwam lekker onbevangen en vol vragen naar deze ochtendsessie van MKB-Limburg. Zelden heb ik mensen met zoveel energie en ideeën weer naar huis zien gaan”